Tí, ktorí ešte daňovú kontrolu nezažili, sú zvedaví a majú pred ňou rešpekt. Tí, ktorí ju zažili, ju hodnotia podľa toho, ako bola úspešná. Či im dorubili daň (neskončila dobre) alebo nedorubili (z pohľadu daňového subjektu skončila dobre).
Kontrola (audit, overenie, revízia) má vždy za cieľ porovnať objektívne a nezávisle stav žiaduci so stavom reálnym a ak zistí rozdiely, deformácie, nezrovnalosti, odchýlky alebo iné disproporcie, pomenovať ich.
Daňová kontrola je špecifický proces, ktorý v modernom zdaňovaní na Slovensku za uplynulých dvadsať rokov vývoja (1990 –2012) sformoval dostatok skúseností na to, aby sa z nej dalo sformovať a pomenovať určité know-how tak pre kontrolujúceho (daňové orgány, colné orgány, komunálne orgány – obce a mestá) správcu dane, ako i pre kontrolovaný daňový subjekt (podnikateľ, občan, firma, inštitúcia, organizácia, platiteľ dane) alebo pre daňových poradcov.
PRAGMATICKÝ POSTOJ A PRAKTICKÝ PRÍSTUP KU KONTROLE
Ak chceme daňovú kontrolu správne pochopiť a efektívne ju zvládať, je vhodné odosobniť sa od zbytočnej traumy subjektívnych informácií (napríklad horúce emócie, osobné pohľady, nálady, pocity, neoverené správy, informačné šumy a skraty), ale vnímať ju predovšetkým cez prizmu objektívnych informácií (zákony, fakty, argumenty, dôkazy, triezvy systémovo-procesný pohľad a pragmatický sedliacky rozum).
Keďže kombináciu živého organizmu (človek) a neživého mechanizmu (stroj, proces, systém) je niekedy zložité a náročné vnímať ako realitu, vzniká aj veľa problémov a zbytočných protirečení (antagonizmov), problémov, konfliktov a sporov aj pri kontrolnom procese. Nielen na Slovensku, ale na celom svete.
Správne postoje (zo 4 faktorov – inteligencia, informácie, šikovnosť a postoje tvoria práve postoje až 93 % na miske váh podľa vplyvu!) rozhodujú o úspechu i prosperite, tak v biznise a podnikaní, ako i osobnom a rodinnom živote človeka.
Preto k daňovej kontrole je vhodné pristupovať s nadhľadom, odstupom a najskôr byť objektívne informovaný a až následne (potom) aj subjektívne konať. Presne podľa múdreho hesla našich predkov, že lepšie je trikrát merať a len raz strihať.
Múdry sa vždy kontrole poteší, nemúdry sa jej zľakne.
KONTROLA DANÍ – FAKTY A MÝTY
O daňovej kontrole na Slovensku už odznelo okrem relevantných informácií aj veľa neprávd, poloprávd, informačných šumov a skratov. Podčiarknime preto niektoré rozdiely v oblasti pravdy (fakty) a nepravdy (mýty). Ktoré dominujú?
FAKTY:
MÝTY:
KOORDINÁCIA VERZUS KONFRONTÁCIA
(Spolupráca a nespolupráca)
SPOLUPRÁCA (=Koordinácia) vždy znamená produktívnu (pozitívny konštruktívny a korektný postoj) cestu.
Prístup, ktorý preferuje mier a spoluprácu, pokoj. A v pokoji sa lepšie a ľahšie riešia problémy, nachádzajú kompromisy, dohody a zhody. Koordinácia aj v daniach je produktívna. Zvyšuje šancu kontrolovaného na benefit (zisk v poučení a prehĺbení dobrých vzťahov so správcom dane).
NESPOLUPRÁCA (=Konfrontácia) predstavuje kontraproduktívnu cestu. Je opakom koordinácie, znamená negatívny prístup. Predstavuje prevažne konflikty, boje, spory, nespoluprácu a nepokoj. Zvyšuje nervozitu, zväčšuje zlosť a emócie.
Znižuje šancu kontrolovaného na úspech, naopak zväčšuje jeho riziká a nepriaznivú atmosféru vzťahov so správcom dane. Nie je dôležité vyhrať v daňovom dueli daňovú bitku ani daňovú vojnu z hľadiska užitočnosti – oveľa lepší a užitočnejší je daňový mier.
DRUHY DAŇOVEJ KONTROLY – PRIEBEŽNÁ A PERIODICKÁ, ZÁKLADNÉ I ŠPECIÁLNE
ZÁKLADNÉ DRUHY DK: Sú vymedzené aj v daňovom poriadku (z. č. 563/2009 Z. z.):
ŠPECIÁLNE DRUHY DK:
DAŇOVÁ KONTROLA:
Každá kontrola overuje stav medzi žiaducim a reálne existujúcim. Najlepšie funguje v kombinácii prvku ex post (periodická kontrola), ex ante a ex going (priebežná kontrola).
Daňová kontrola má tiež niekoľko druhov.
Ako EX ANTE funguje v daňovom procese cez miestne zisťovanie (napr. kontrola ERP alebo nadmerných odpočtov DPH na mesačnej báze).
Ako EX POST funguje v daňovom procese cez daňovú kontrolu (napr. kontrola dane z príjmov za 3 roky spolu).
Typické druhy daňovej kontroly: priebežná, periodická, komplexná, simultánna, medzinárodná, tematická, sektorová, EDP kontrola atď.
Čo nezabudnúť pred daňovou kontrolou?
Generálnym odporučením k daňovému konaniu vrátane daňovej kontroly je
kultivovanosť, korektnosť, ústretovosť – ale súčasne aj tvrdosť daňového subjektu voči správcovi dane. Pred každou daňovou kontrolou je vhodné splniť z praktického hľadiska minimálne nasledovnú tripartitu úkonov:
PRÁVA A POVINNOSTI KONTROLOVANÉHO PRI DAŇOVEJ KONTROLE:
Základné práva a povinnosti daňového subjektu (daňovníka, daňového poplatníka) pri daňovej kontrole sú podľa zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňového poriadku) predovšetkým nasledovné:
Práva:
Povinnosti:
DONUCOVACÍ ARZENÁL SPRÁVCU DANE A TRETIE OSOBY
Pre účel daňovej kontroly využíva správca dane často okrem dôkazov získaných vo vlastnej réžii aj inštitút daňového svedectva a informácie od tzv. tretích osôb. Donucovací arzenál správcu dane a tretie osoby sú tvorené najmä:
DONUCOVACÍ ARZENÁL:
TRETIE OSOBY (podľa daňového poriadku):
Autor: Ing. Emil Burák, PhD.